söndag 14 juli 2013

Snipäventyr dag 2: Brändöviken - Iniö - Lappo

Efter lugn natt var det åter dags att förbereda en dag på sjön. Lite småmulet idag och inte så mycket vind. Vi tuffade norrut och österut för att entra Iniö skärgård. Vi tuffade över skiftet utan större problem. Vi cirklade några gånger för att samla alla men resan gick utan större bekymmer. Tappade min keps någon stans då det blåste upp i ett trångt passage, och ingen lyckades fiska upp den så den fick vara (även om mottot är att inget skräp får kastas ut från båtarna...). Hittade en fin bergsida att kasta i land på men nu började problemen. Vädret kastade om, mörka mål kom från ingenstans och en plötslig och hård nordan pressade upp alla båtar mot berget. Några lyckades fixa lunchen och äta den medan andra var tvungna att "fly" för att inte förstöra båtarna. Vi fick i oss lunchen och tog och tog oss till lä runt en udde, där de flesta ankrat upp eller tagit i land. Ingen kom till skada denna gång, tack o lov, och jag tror de flesta blev mätta till slut. Mer Iniö blev det inte idag, utan det blev en skumpig återfärd över Skiftet med Lappo som mål. För ovanlighetens skull samlades vi utanför hamnen med en och en blev anvisad en plats. Även o det var ganska kaotiskt en stund så förlöpte det sig ganska bra och jag tror de flesta var nöjda. Efter tankning, inköp och lite allmän installering blev det åter arrangerad mat. Vi slog på stort och åt inköpt ÅLandspannkaka till efterrätt. Efter att vi ätit middag gick pappa och meckade på en båt (jodå det skruvades nog en del, men visst slank väl en och annan öl ner också, skulle jag tro) medan jag och Inger tog oss en liten promenad. Gick bla förbi en fotbollsplan där våra snipungar var i full färd att spela fotboll med en massa ö-ungar och vi undrade hur dom hittat dit... Kul verkade de ha i alla fall! Med jag kände att min mage verkade knasig valde jag ändå att gå in i den överfyllda bastun. Skönt att bli ren! Men kvällen avslutades med orolig mage och illamående, så natten blev ganska orolig. Föga överraskande med tanke på den hygien man har ombord, och lite dåligt kylda varor. Men dagen var trevlig och skön trots lite mindre sol...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar